תמנון באמנות (בהקשר ארוטי) - מקצוע הצלילה ביפן היה נשי בעיקרו והעובדות בו צללו אל מתחת למים כדי לדלות פנינים, קונכיות, אצות וכדומה. אמן הדפסים יפני נודע ששמו קצושיקה הוקוסאי יצר במאה ה-19 הדפס ששמו 'חלום אשת הדייג' שבו סצנה בוטה מאד, במקור אגב השם ביפנית הוא תמנון וצוללנית (או תמנונים וצוללנית).
הוקוסאי בחר בעצם לתאר בהדפס שלו, סיפור עם יפני עתיק ופופולרי, שמקורו מהמאה השביעית, בסיפור זה מסופר על דולת (שולת) פנינים שצללה אל ארמון הדרקון שבמצולות הים כדי להשיב לנסיכה היפנית טאמאטורי תכשיט יקר ערך שאבד לה במצולות כשספינה שנשאה אותו טבעה בים בזמן סערה חזקה.
בהדפס מתואר תמנון ענק כשהוא רודף אחרי הצוללנית הצעירה יחד עם צבא הדרקון במים הסוערים והגועשים.
כשההדפס הזה הגיע למערב הוא שלהב את דמיונם של אמנים רבים ממדיומים שונים שפירשו אותו כמצג ארוטי בו נראה התמנון אונס את הצוללנית (מבלי שהבינו לאשורו את הרקע להדפס ואת הסיפור עם שמאחוריו).
אמנים רבים בתקופת סגנון האר נובו השתמשו במוטיב הזה אולם אז הוחלפה דמותה של דולת הפנינים האנושית בדמותה של בת ים (בתולת ים), זאת היות ודמויות של בתולות ים היו פופולריות מאד באמנות דקורטיבית של סגנון האר נובו.