אספנות של כלי כסף מתקופת סגנון הארט נובו


 
 
כלי כסף עתיקים בסגנון אר נובו – Art Nouvea
תנועת האר-נובו – האמנות החדשה – נמשכה תקופה קצרה יחסית באירופה ובארצות הברית; בין 1880 ועד מלחמת העולם הראשונה . הסגנון החל להופיע באנגליה ומשם התפשט לאירופה שם נקרא "יוגנדשטיל" בגרמניה, Stile Liberty באיטליה ו"מודרניסמו" בספרד. את השם "אר-נובו" טבעה גלריה בבעלותו של בינג בפריס אשר הציגה עבודות בסגנון זה.
 
 
 
 
 
 
 
התנועה שמה לה למטרה לעצב סביבת חיים "מודרנית" והומוגנית במפנה המאות 19/20. התנועה יצרה סגנון חדש על פי שני עקרונות: הראשון הכתיב חיפוש אחר אחידות בעיצוב –בניגוד לאיסוף האקלקטי של אלמנטים אשר שאבו מתקופות היסטוריות שונות ומתרבויות שונות. העיקרון השני היה להדגיש את תכונות החומר: הצורה אמורה להתחשב בחומר ממנו עשוי החפץ כדי להדגיש את מאפייני החומר. 
 
 
 
 
 
 
מכיון שהתנועה נהנתה מיתרונות המהפכה התעשייתית אשר אפשרה ייצור המוני המטרה היתה גם לעצב "סגנון חיים" חדש ועמדה מאחוריו פילוסופיה שכל חפץ ולו גם לשימוש יומיומי ראוי להיות מעוצב ויפה ויש לאפשר להמונים ליהנות מסגנון זה אשר השפיע גם על יצור כלים שימושיים ופונקציונאליים כמו סטים לתה ולקפה, מערכות סכו"ם, קופסאות סיגריות, תכשיטים ועוד.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 התנועה הדגישה קווים זורמים ואורגניים, וצורות אסימטריות. רבים מהמעצבים שילבו בעבודותיהם אלמנטים צמחיים, שפיריות, חלזונות ונשים בעלות שיער ארוך וגולש.
במקום למצוא השראה בסגנונות היסטוריים מצאו המעצבים והאמנים את התשובה בטבע.
רבים מאומני הכסף יצרו בסגנון זה אך השפעת האר נובו בתחום לא הייתה משמעותית כפי שהייתה על ריהוט למשל שכן האסתטיקה של הסגנון  לא תמיד ניתנה לתרגום ליצור המוני. פריטים מתוחכמים ומפוארים דרשו השקעה רבה ביצורם.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
האמנים עבדו בשתי טכניקות עיקריות: ריקוע (repouseי)  ותבליט. ההבדל הוא שהריקוע בטכניקה הראשונה הוא בצד האחורי של החפץ ובשנייה – הריקוע הוא על פני השטח מלפנים. האמן משיג את העיצוב המבוקש מבלי לאבד חומר. חברות חשובות בארצות הברית ביניהם Gorham & Co. וטיפאני יצרו בעבודת יד, בסגנון אר-נובו, אגרטלים, פותחי מכתבים, פמוטים, קערות,קנקנים לתה ספלים ועוד.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לצפייה בפרטי ארט נובו עתיקים ממלאי גלריה אגוזי תל אביב, לחצו על הקישור הבא:  פרטי ארט נובו ממלאי הגלריה