זיהוי נכון של אריח פורצלן עתיק מתוצרת 'KPM Berlin'


 
 
KPM – הפורצלן המלכותי הגרמני, ברלין
 

המפעל הוקם במחצית המאה ה-18 על ידי פרדריק ה-II מלך פרוסיה אשר למעשה עודד את Wilhelm Caspar Wegely להתחיל ביצור פורצלן ואף העניק לו הטבות מס לרכישת החומרים והציוד הדרוש. ווגלי העסיק את מיטב המעצבים והאמנים אולם בשל בעיות טכניות המפעל נמכר מספר שנים לאחר מכן. אולם גם בבעלות חדשה המפעל לא האריך ימים, וב-1763 המלך עצמו הפך לבעלים של המפעל אשר שמו הרשמי הפך להיות "מפעל הפורצלן המלכותי". למעשה המלך היה גם הלקוח הטוב ביותר של המפעל והזמין עבור הארמון עשרות מערכות אוכל, כל אחת ל-36 סועדים ועוד מאות כלי הגשה מסוגים שונים. מערכות האוכל עוטרו בדגמים אשר תאמו את עיצוב החדרים להם נועדו.במהלך השנים נוספו לארמון המלך מערכות אוכל בעיצובים אשר בחלקם מיוצרים עד היום.  המלך היה מעורב מאד ביצור ובעיצוב ובשנות ה-80 של המאה ה-18 הזמין כלים בצבע כחול מיוחד (dying blue ) עליו טרחו במשך מספר שנים עד שהגיעו לתוצאה המבוקשת. מאחר והמלך היה גם מעניק מתנות מייצורו של המפעל הרי שהפריטים התפזרו ברחבי אירופה. לאחר מותו של פרדריק השני אשר ניהל את המפעל בדרך מתקדמת ביותר (תנאים סוציאליים וכו'), אחיינו – פרדריק ויליאם II, קידם את המפעל מבחינה טכנולוגית והמפעל שגשג. באותה עת חל גם שינוי משמעותי בעיצוב: את מקומו של סגנון הרוקוקו תפס הסגנון הקלסיציסטי הן בכלי אוכל והן באגרטלים, פסלונים ועוד. במחצית הראשונה של המאה ה-19 KPM היה המפעל המוביל ביצור פורצלן עם עיטורי נופים וסצינות נוף.המפעל גם התקדם מבחינה טכנולוגית מה שהביא לשימוש בשיטות צביעה וזיגוג חדשות. המפעל סיגל לעצמו את סגנון האר-נובו ולאחריו את סגנון הבאוהאוס.עם עליית הנאצים לשלטון חלו שינויים רבים במפעל ובנובמבר 1943 הוא הופצץ על ידי בנות הברית ונהרס. עברו כעשר שנים מתום המלחמה עד שהמפעל חזר לייצר מערכות אוכל ופורצלן דקורטיבי. רק בתחילת שנות התשעים,המפעל הופרט  והחל המפעל לחזור שוב על דגמים מן העבר ולתפוס מקום חשוב בתחום ייצור הפורצלן.
מזה 250 שנים המפעל מייצר פורצלן כמיטב המסורת תוך שמירה על עבודת יד באיכות מעולה, עיצובים מרהיבים, קובע אופנות ולספק ללקוחות מוצרים יוקרתיים מעוטרים בדמים פרחוניים, בנופים ובעיטורי זהב.
 
 
 
 
 
בצילום אריח פורצלן גרמני עתיק, מתוצרת: 'KPM Berlin', מעוטר ציורי יד באמייל פוליכרום ברמה גבוהה מאד,
האריח חתום בגבו בהטבעה ונתון במסגרת מקורית עשויה עץ מצופה זהב, מידות האריח: 24X17 ס"מ. 
 
 
 
 
 
 
 אחת הסיבות העיקריות לכך שאריחי פורצלן מצויירים מתוצרת 'ברלין' מבוקשים כל כך בקרב סוחרים ואספנים כאחד, הנה הרמה הגבוהה ויוצאת הדופן באיכותה של הציורים שעיטרו אותם. אריחים מצויירים מתוצרת 'ברלין' שיוצרו במהלך הרבע האחרון של המאה ה-19, נחשבים לטובים מסוגם ומחירם נקבע בהתאם לגודלם, מצבם ולנושא המצוייר ולרמת הביקוש אליו בהתאמה.
 
 
 
 
 
 
 
 
אריחים מצוירים מתוצרת KPM
KPM – מפעל הפורצלן המלכותי בברלין אשר הוקם ב-1763 נודע בזכות כלי הפורצלן המעוטרים והאיכותיים,  אך מוכר מאד, ואולי לא פחות, בזכות ה"אריחים" (plaques) הדקורטיביים והאמנותיים אשר היו מאד מבוקשים החל ממחצית המאה ה-19. 
על אריחי פורצלן אלה צוירו עיטורים וציורים באמאייל בעיקר בין 1880 ל- 1901. בעוד ציורים על גבי קנבס דוהים עם הזמן הרי שהציורים על גבי אריחי הפורצלן נותרים בעלי צבעים חיים, רעננים  ועשירים לנצח. האיכות של אריחים אלה טמונה בשימוש בפורצלן איכותי במיוחד אותו ניתן היה לשרוף בטמפרטורות גבוהות מאד. מרגע הופעתם אריחים אלה היו מבוקשים על ידי אספנים, אוהבי אמנות, תיירים ובעלי אמצעים אשר שילמו עבורם סכומים גבוהים.
בעוד על חלק מהאריחים הופיעו רפרודוקציות של יצירות אמנות מוכרות הרי שמתחילת המאה עשרים הופיעו על גבי האריחים דמויות עכשוויות בלבוש תקופתי אשר הוזמנו מן החברה או מציירים עצמאיים.
אריחים מרובעים ונטולי כל עיטור נמכרו למעצבים ואומנים עצמאיים אשר עטרו אותם בתיאורים בהשראת יצירות אמנות מפורסמות. החל מסביבות שנת 1870, החלו להופיע על האריחים סצינות אקזוטיות, דמויות ממיתוסים קלאסיים עתיקים ומציורים דתיים וגם אלה הפכו לפופולאריים. מאחר והיה ביקוש גבוה לאריחים אלה הרי שייצרו אותם ברמות שונות של איכות על ידי מפעלים שונים. אלה אשר יוצרו בברלין מוערכים כבעלי האיכות הגבוהה ביותר. כל האריחים עוטרו בעבודת יד ויוצאו בכמויות גדולות לארצות הברית וכמו כן לארצות אחרות. על האריחים הופיעה חותמת Made in Germany  ובצידה הופיע שם הציור המקורי בהשראתו עוטר האריח ושמו של האמן אשר עיטר אותו. זיגוג מוזהב מאפיין אריחים אלה. איכות האריחים נעה בין איכות גבוהה מאד לאריחים באיכות נמוכה, ואף את אלה שהיו באיכות גבוהה קל להבחין מאלה שיוצרו על ידי KPM אשר עוטרו בצבעים עמוקים יותר וללא זיגוג מוזהב. היו מפעלים רבים אשר אף הוסיפו את השרביט שהיה הסמל המסחרי של KPM דהיינו זייפו את אריחי KPM. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 בצילום: תקריב של חותמת היצרן בגב האריח, אולם בשנים האחרונות מיוצרים זיופים והעתקים רבים של אריחים כאלו במפעלים בסין וגם שם חותמים באותה השיטה, לכן מומלץ לרכוש אריחים כאלו רק במקומות מוסדרים בהם נבדק האריח על ידי מומחה מבין דבר המאשר את מקוריותו וערכו.
 
 
בצילומים הבאים: דוגמאות לאריחי פורצלן עתיקים נוספים מתוצרת: 'ברלין' שנמכרו בגלריה אגוזי תל אביב
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל האריחים המצולמים בפוסט זה, נמכרו בגלריה אגוזי בתל אביב