הרצאה על סגנון הארט נובו - מרצה יריב אגוזי


 
 
 
בהרצאה זו נלמד על סגנון הארט נובו שנולד בשני מרכזים חשובים בצרפת (ננסי ופריס), על המאפיינים הסגנוניים החשובים דרך הצגת עיצוב הפנים של התקופה, האדריכלות, פרטי אומנות דקורטיבית שונים כגון: כלי פורצלן וזכוכית, כלי כסף ופסלים, ריהוט תקופתי, אריגים ושטיחים וכלה בכרזות, תכשיטים ועוד. נלמד על זיהוי העתקים וזיופים של פרטי ארט נובו ומעל לכל נלמד 'לדבר' את אחת השפות הסגנוניות החשובות ביותר באומנות דקורטיבית של המאה העשרים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  אר נובו (בצרפתית: Art Nouveau, מילולית - האמנות החדשה) הוא זרם באמנות
 
 
 
 

אר נובו הוא זרם באמנות שהתפתח בצרפת בסוף המאה ה-19 והתפשט במהירות בכל רחבי אירופה ובארצות הברית ושגשג בהן עד 1920 בקירוב. הסגנון האמנותי הזה סובב סביב מוטיבים ואלמנטים מעולם החי והצומח, העריץ גוף אישה רזה וגבעולי, בעלת חזה קטן ומבט מצועף (מסומם) ושיער ארוך ו'נשפך'. האר-נובו אינו זרם באמנות פלסטית בלבד, אלא זרםשהשפיע בתחומי עיצוב הפנים, תכשיטנות, אדריכלות, עיצוב מוצר, עיצוב גרפי וכמובן על כל תחומי האמנות הדקורטיבית כגון: פורצלן, זכוכית, ריהוט, טקסטיל, ברונזה ועוד.
 
 
 
 
 

מקורות השראה של הסגנון:

"ארט-נובו" הוא סגנון עיצובי עיטורי (קישוטי) שבא לידי ביטוי הן בארכיטקטורה של התקופה והן בעיצוב במנעד רחב של תחומים. מקורות ההשראה של הסגנון נלקחו מאלמנטים אורגניים מהטבע כמו: נוצות טווס, אם הפנינה, אבנים, צמחייה, פרחים, ענפים ודמות האישה 'הנוזלת' ו'הנשפכת'- צורות זורמות ומפותלות המדמות את 'קו צליפת השוט' או מדמות עשן סיגריה מיתמר באוויר. בנוסף לכך, הושפעו האומנים והמעצבים באותה תקופה מצורות וצבעים מעולם החרקים ה'נחותים' כגון שפיריות, מרבי רגליים, חיפושיות, חלזונות, עופות - נוצות טווס, לטאות, עכבישים,שריונות צבים, קשקשי לטאות וכד'. 
מקור השראה נוסף לזרם זה שהשפיעה בצורה ניכרת על עיצובים רבים מהתקופה היה הסגנון היפני שקידש מינימליזם עיצובי וחסר סימטריה עיצובית וקישוטית.
 
 
 
 

הצצה לקורס ללימודי הערכה ושמאות של יצירות אמנות וחפצים עתיקים בהנחיית יריב אגוזי
נושא השיעור הפעם: איך לזהות את סגנון הארט נובו הפלוראלי (יש גם ארט נובו גאומטרי)
 
 
 
 

סגנון הארט נובו נולד בצרפת בסביבות שנת 1894 והוא פרח בשני מרכזים מרכזיים: פריז וננסי, הסגנון מת בטרם עת בגיל 26 בעקבות מלחמת העולם הראשונה.
בגלל שקל לזהות אותו הפך הסגנון לאהוד ומבוקש מאד בקרב אספנים והוא נחשב לאחד מתחומי האספנות היציבים בשוק כיום

הסגנון הינו תורה עיצובית שמאמינה בעשרת הדברות הבאות: תדעו אותן = תזהו ארט נובו!
 

1. העתקה מושלמת ככל האפשר של הטבע
 
פריטי ארט נובו רבים מחקים בצורה מדוייקת אלמנטים מן הטבע, הן מהחי והן מהצומח, ובמקרים רבים חומר אחד 'מתחפש' בעצם לחומר טבעי אחר, למשל: כלי קרמיקה הנראה כאילו עשוי ממתכת, או אבן.
 
 
 
 

2. שימוש בבעלי חיים נחותים ככל האפשר (עטלפים, שפיריות, עשים, עכבישים, קרפדות, חגבים, צרעות...) ושימוש בצמחים נחותים ככל האפשר (פרגים, שיבולים, עשב, טחב, פטריות, קוצים, מחטי אורן,
עלי בוקיצה ופריחת עץ אדר...), סגנון הארט נובו בעצם היה אנטיטזה לכל מה שהיה מקובל במאות הקודמות ובסגנונות הקודמים לו ובמקום להשתמש בצמחים ובעלי חיים נחשבים, כגון פרחי אירוס וסחלב, שושנים ונרקיסים, נשרים ואריות, פרפרים וברבורים ענוגי צוואר, כל אלה ננטשים ואת מקומם תופסים בעלי חיים וחרקים וצמחים שנחשבו 'מגעילים' ו'נחותים' להלן מספר דוגמאות:
 
 
עטלפים
 
 
 
 
 
 

 
לפעמים שולבו העטלפים יחד עם דמויות נשים כדי לעשות דמוניזציה לדמות האישה ולהפוך אותם ל'פאם פאטל' ולהציגה כדמות דמונית ושטנית
 
 

שפיריות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

עש לילה
 
 
 
 
 
 עכבישים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
עכבישים תמיד הופיעו באומנות אולם בסגנון הארט נובו דמות העכביש מקבלת את מרכז הבמה וזה מה שמייחד את דמות העכביש דווקא כמאפיין מובהק של סגנון הארט נובו
 

קרפדות

גם קרפדות היו ועודן מופיעות באומנות אולם בסגנון הארט נובו דמות הקרפדה מוגדלת ומועצמת מאד, והיא מקבלת את מלוא תשומת הלב של הצופה וגם היא נחשבת למאפיין מובהק של סגנון זה 
חגבים
את מקומם של חרקים 'יפים' כגון פרפרים, תופשים חרקים 'נחותים' כגון חגבים וגם הם מועצמים על ידי סגנון הארט נובו ומקודמים לקדמת הבמה בעיצוב חפצים ופרטי אמנות דקורטיביים ותכשיטים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

לטאות ודרקונים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

צרעות
נפוליון הראשון העלה על נס, בתחילת המאה ה-19, את דמותה של הדבורה והפך אותה לסמלו המובהק של סגנון 'האמפיר' שהגה, לעמתו, סגנון האט נובו בחר בדמות הצרעה כחרק שיסמל את הסגנון החדש בתחילת המאה העשרים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 סרטנים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרגים

פרח הפרג סימל מאז ומתמיד שלושה דברים באומנות, מוות, שיכחה ושינה והוא הוצפן ביצירות רבות, סגנון הארט נובו חיבב את האלגוריה הזו והפך את הפרג לאחד מסמליו המוכרים והמזוהים ביותר של הסגנון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

שיבולים
 
סגנון הארט נובו אהב לקחת צמחים נחותים כמו עשבים ושיבולים ולקדם אותם לקדמת הבמה בעיצוב של התקופה, להלן מספר דוגמאות לחפצים עתיקים מתקופת סגנון הארט נובו שעוטרו דווקא בשיבולים גדולות
 
 
 
 
 
 
 
 

פטריות
כמו השיבולים והקוצים, העשבים והטחב גם פטריות הפכו בתקופת סגנון הארט נובו לצמח חשוב ומרכזי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

קוצים
 
 
 
 
 
 
 
 
 

עלי בוקיצה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

פריחת עץ אדר
 
 
 
 
 
 
 

מחטי אורן ואצטרובלים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

השפעה חזקה של הסגנון היפני (מינימליזם וחוסר שיווי משקל עיצובי)
 
 
קו צליפת השוט (קו סורר ומרדן, בלתי מרוסן ולא צפוי)

5. תנועה (בד מתנפנף, שיער מתבדר, רוח נושבת...)

6. העדפת קישוטיות על שימושיות.
 

7. שימוש בכל צבעי הקשת (עיטורים המדמים צבעים של נוצות טווס, כתם שמן על מים, אם הפנינה...)
 
 
 
 
 
 
 
 

8. הערצת נשים רזות 'גבעוליות, 'מסוממות', עייפות ו'נשפכות' בעלות שיער ארוך המתחבר או הופך למשהו מהטבע.

9. מוטיב ה'ספונג'ה' (תנועת סחיטת בד)
 

10. מוטיב 'נזילת חלב נרות'
 
 
 
 

ההרצאה על סגנון הארט נובו היא רק חלק מהקורס המרתק ללימודי שמאות אמנות והערכת חפצי אמנות עתיקים בהנחיית יריב אגוזי - למידע נוסף 054-7626439 או שלחו מייל: egoziart@gmail.com 
יריב אגוזי הנו מומחה מוביל להערכה של חפצים, תכשיטים ורהיטים עתיקים מתקופת סגנון הארט נובו 054-7626439