החנויות הוותיקות בשוק הפשפשים ביפו גוועות


 
 
 
 
 
 
בעשור האחרון משהו רע מאד עובר על שוק הפשפשים ביפו, הצביון האמיתי של המקום הולך ונדחק על ידי חנויות עיצוב, בוטיקים, חנויות נעליים ואינספור מסעדות ובתי קפה. פחות ופחות שוק פשפשים ויותר ויותר מדרחוב סטנדרטי. למה זה קורה?
 
 
שוק הפשפשים ביפו היה מאז ומתמיד מוקד משיכה ממגנט עבור אספנים וחובבי אומנות ועתיקות ואתר תיירות חובה לכל תייר מזדמן.
אלה שבזמן שבכל עיר מתוקנת בעולם, בה לא רק משמרים שווקי פשפשים היסטוריים כאלה, אלה גם מטפחים אותם. מתוך ההבנה המושכלת שפנינה תיירותית כזו זה בדיוק מה שכל עיר גדולה חייבת לשמר כחלק מהמגוון התיירותי שהיא יכולה וצריכה להציע למבקרים בה. דווקא בתל אביב יפו, שלה עירייה המתהדרת כעירייה הכי מתקדמת בארץ, דווקא כאן, עושים בדיוק את ההפך הגמור.
 
ביקור בשוק הפשפשים ביפו בימים אלה יגלה בפניכם מציאות עגומה למדי, השוק הופך פניו תחת מכבש מחירי הנדל"ן המאמירים, ובאין יד מכוונת, של העירייה לדוגמא כמבוגר האחראי, הכסף הגדול של יזמי בנדל"ן דוחק ממרכז השוק את החנויות המסורתיות שעוסקות באומנות ועתיקות, ואת מקומן תופסות חנויות ובתי אוכל שכמותם יש בכל מדרחוב מפוהק.
 
אם המצב הזה ימשיך כפי שהוא קורה כיום, הצפי הוא שתוך שנים ספורות לא ישאר זכר משוק הפשפשים המפואר שפעל ביפו כבר מהמאה ה-19, ונאלץ להסתפק במדרחוב סתמי לחלוטין וחסר כל ייחוד.
 
בעירייה מתוקנת עם הבנה שיווקית ותיירותית, היו מחזקים את הצביון ההיסטורי, מזרימים מענקים ותקציבים לשיפור פני מתחם השוק, מעודדים בתי עסק מתחומי העתיקות והאומנות לפתוח עוד עסקים שיתאימו למרקם המבוקש. שמירה וטיפוח של מתחם כזה לשימור יגדיל את סוד קסמו של השוק ובכך ימשוך עוד תיירים ומבקרים ויחזיר עטרה ליושנה.
 
האם מישהו בעיריית תל אביב יתעורר בזמן? או שמא זה כבר מאוחר מידי? ימים יגידו...לעת עתה המסחר באומנות, עתיקות ופרטי אספנות נוטש את מתחם שוק הפשפשים הגווע ביפו ועובר, בלית ברירה, לאינטרנט.
 
במקום שיטוט מהנה בסמטאות שוק הפשפשים אפוף הקסם וספוג ההיסטוריה ביפו - קהל הקונים רוכש באינטרנט בזירות המקוונות ושלא בכוונה מקרב עוד יותר את קיצו של שוק הפשפשים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סוחר עמו שוחחתי בשוק הפשפשים ביפו אמר בכאב: "בזמנו הייתה בשוק ביפו אותנטיות של שוק פשפשים אמיתי, עם חנויות יד שנייה וענתיקות ואלטע  זאכן שהגיע מכל רחבי הארץ. היום כל המתחם הפך למתחם בילוי, ובעלי הנכסים מעדיפים להשכיר למסעדות ולבתי קפה ולברים ולדרוש סכומי עתק. אני מעריך שחנויות כמו שלי ייעלמו במהירות, יסגרו ויפנו את מקומן לכל מיני חנויות אופנה, כי רק הגדולים והחזקים יוכלו לעמוד במחירי השכירויות".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בצילומים בפוסט זה חלק מהפריטים שנמסרו לנו למכירה מסוחרים בשוק הפשפשים ביפו, סוחרים שנואשו מלחכות לקונים בשוק המתכווץ והחליטו להעביר למכירות הפומביות שלנו באינטרנט, חפצים ורהיטים עתיקים ובכך לחזור להיחשף לקהל גדול יותר של קונים.