קניה ומכירה של חפצי אומנות עתיקים עשויים שנהב


 
 
 
 
אספנות של חפצי אומנות עתיקים עשויים שנהב (גלריה אגוזי)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 סחר בשנהב הוא סחר הנעשה בשנהב המיוצר מחטים או ניבים של בעלי חיים רבים כדוגמת: היפופוטם, ניבתן, חדשן חדקרן, ממותה, ובמיוחד פיל אפריקני ופיל אסייתי.
במהלך המאות האחרונות, הביקוש הרב לשנהב הוביל לכך שלעתים קרובות סחר זה הוא לא חוקי.אלים מאד ומבוצע ללא כל בקרה ובעלי חיים רבים חלקם נדירים, לרבות בשטחים שאמורים להיות מוגנים כמו שמורות טבע ביבשת אפריקה, הגיעו לסכנת הכחדה וכתוצאה מכך הוטלו מגבלות ואיסורים על הסחר במדינות רבות.
 
וכאן נולדה בעיה חדשה, מה עושים עם מליוני חפצי האומנות שגולפו משנהב או שמשולבים שנהב ונוצרו במאות שנים שקדמו לתחילת החוק?
 
מצד אחד, החוק לא חל רטרואקטיבית על החפצים שנוצרו לפני שהוא חוקק, אולם בכדי לדעת מה ניתן למכור או להציג בגלריות, בתי מכירות פומביות או אפילו להציע למכירה באינטרנט, על האוחז בפריט להיות לכל הפחות מומחה לעתיקות שיכול לקבוע מה גילו של החפץ, מתי יוצר והאם הוא בוודאות נוצר לפני תחילת החוק האוסר סחר בשנהב.
 
מה שקורה בפועל זה שמדינות שמערימות קשיים על המסחר בשנהב בצורה גורפת דוחקות את המוכרים למחוזות מסחר 'חשוכים' יותר על כל המשתמע והמחיר רק עולה.
 
ובמדינות כמו ישראל בהן כל הנושא עלה רק בשנה האחרונה, הדבר הביא להתרסקות מחירים ולעצירה כמעט מוחלטת של המסחר, אבל זו חריקת בלמים זמנית בלבד, שהרי מי שבבעלותם חפצי אומנות משנהב, ישנים או עתיקים, שנרכשו באופן חוקי או התקבלו בירושה, ירצו לממש אותם בשלב כזה או אחר ולא בנקל יוותרו על הרכוש היקר שברשותם, ואז מה?
 
אם מדינת ישראל והרשות הרלבנטית להגנה על בעלי חיים, לא ימהרו וינחו את הציבור לרבות ציבור האספנים והסוחרים בתקנות פשוטות והגיוניות, ולא יווצר כאן מנגנון יעיל ופשוט שיהווה 'מורה נבוכים' בעניין הסחר בשנהב שיסביר מה מותר ומה אסור, כל תחום המסחר הזה לא יעלם, הוא יעבור ל'שוק השחור' וינוהל על ידי ארגוני פשיעה בדיוק כמו בתקופת איסור מכירת האלכוהול (תקופת היובש בין 1920-1933) בארצות הברית. 
 
 
 לעת עתה השוק נעצר, רבים מהסוחרים מצניעים את חפצי השנהב או מסתירים אותם וכך גם אספנים או יורשים שממתינים על הגדר ומחכים שהדברים ימצאו את מקומם, המחיר התרסק כי המסחר נעצר...אבל זה זמני.
 
אני תקווה שמישהו מקובעי המדיניות בעניין זה ישכיל להסדיר את התחום לפני שהוא ידרדר למחוזות רעים מאד, כי אז, יהיה קשה מאד, יקר ומסובך להחזיר את הגלגל אחורנית. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 קניה ומכירה של חפצי אומנות עתיקים עשויים שנהב
 
 
 
 
 
יריב אגוזי הנו מומחה להערכת חפצי אומנות ישנים ועתיקים משנהב, אם יש ברשותכם חפצים עשויים שנהב מאפריקה, הודו, סין או יפן כמו גם שנהב אירופאי עתיק שברצונכם למכור, נשמח לקבל צילומי הפריטים ומידות למייל של הגלריה: egoziart@gmail.com ולעמוד לשרותכם בתהליך המכירה דרך מכירה פומבית אינטרנטית לכל המרבה במחיר לאספנים בארץ או בחו"ל.
 
למידע נוסף אנא צרו קשר: 03-5277282 שלוחה 1 או 3