אספנות של כלי קרמיקה מתקופת סגנון הארט נובו


כלי פורצלן וקרמיקה – אר-נובו
אר-נובו – "אמנות חדשה" תנועה אמנותית שהחלה בסביבות 1880 והסתיימה לקראת מלחמת העולם הראשונה 1914, השפיעה רבות על "סגנון החיים" באירופה ובארצות הברית ובהשראתה נוצרו לא רק מבנים גדולים אלא גם חפצים לשימוש יומיומי וביניהם כלי קרמיקה ופורצלן.
 
 
 
 
 
 
 
החימר היה בסיס מצוין לאמני תקופת האר-נובו בשל היותו חומר רך, הניתן לפיסול ולעיבוד כדי ליצר חפצים וכלים בסגנון ששאב את מקורות ההשראה שלו מן הטבע ושיבץ מוטיבים צמחיים, זורמים ומתעקלים, בעיטורי הקרמיקה והפורצלן של התקופה. באותה עת גם החל השימוש בטכניקות זיגוג חדשות שהוסיפו לכלים ברק וקונטרסט צבעוני מרהיב.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תנועת האר-נובו דחתה את היצור ההמוני של חפצים בסגנון ויקטוריאני. מטרת התנועה הייתה ליצר חפצים נאים, אסימטריים בעיקר עם עיטורים צמחיים ואף אלה שהיו לשימוש יומיומי.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 תנועת האר-נובו הוותה השראה ליצרני פורצלן וקרמיקה באירופה ובארצות הברית. נפתחו בתי מלאכה רבים בהם עבדו אמנים מוכשרים אשר פיתחו טכניקות חדשות וכתוצאה מכך הביאו לתוצאות מרהיבות בתחום כלי הקרמיקה. לדוגמא, בבתי מלאכה מסוימים התמקדו בזיגוג ובטכניקות שריפה במטרה להגיע לצבע מושלם ולטקסטורה מיוחדת. טכניקות השריפה הובילו לתוצאות לא צפויות כמו צבע לא אחיד, "עורקים" ובליטות – ו"נגעים" העניקו לכל חפץ אופי ייחודי. הכלים היו לעיתים פשוטים בצורתם אולם עוטרו בצבעים, טקסטורות ודימויים מיוחדים. אמנים צרפתים פיתחו טכניקות של מראה "שיש" בשני גוונים כמו גם צבע אדום מיוחד שנקרא בצרפתית "דם הבקר" וכן פיתחו זיגוג מטאלי בצבעי כחול, צהוב, כתום וסגול. אמנים אחרים יצרו כלים כמו אגרטלים בעלי צורות מיוחדות בהשראת קרמיקה יפנית וחלקם מעוצבים כפרחים וכעלים. תבליטים תלת מימדיים של פרחים, גבעולים, בעלי חיים וידיות מיוחדות שעוצבו  גם הם כאלמנטים מן הטבע. את שפת האגרטל עיצבו כניצני פרחים.
 
 
 
 
 
 
 חברת Sevres הצרפתית פיתחה טכניקות זיגוג חדשות. אגרטלים נצבעו בדרך כלל בצבעים פסטליים. אחד המאפיינים את אגרטלי אר-נובו מחברת "סברה" הוא השילוב של ברונזה מוזהבת בעיטורים.
בהולנד גם כן פיתחו צורות חדשות לכלי האר-נובו. בסוף המאה ה-19 פיתחו את "פורצלן קליפת הביצה" שהיה מאד דק וקל. קרמיקה עדינה זו שילבה דימויים של פרחים, חרקים ומוטיבים אחרים מן הטבע. אין ספור יצרנים בגרמניה, בריטניה וארצות הברית אימצו את סגנון האר-נובו ביצור כלי פורצלן וקרמיקה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 כל הפריטים המצולמים בפוסט זה - נמכרו בגלריה אגוזי תל אביב
 
 
גלריה אגוזי מתמחה בין השאר בקנייה ומכירה של כלי קרמיקה ופורצלן מתקופת סגנון הארט נובו 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 לצפייה במלאי פרטי הארט נובו של גלריה אגוזי, לחצו על הקישור הבא:  פרטי ארט נובו ממלאי גלריה אגוזי תל אביב