אספנות של ציורים סינים על 'זכוכית הפוכה'


 
Chinese Export School Reverse Painting on Glass
 

ציור על זכוכית ועל מראות החל בסין, באיזור קנטון,(הנמל היחיד בסין ממנו הפליגו למערב), החל במאה ה-18 ונמשך במאה ה-19 למטרות יצוא בלבד. הסצינות והדמויות בציורים אלה חשפו בפני המערב את העולם הויזואלי הסיני אשר במערב השתוקקו להכירו. הסצינות תיארו את הטבע אך גם את המסורת הסינית של חגים ודתות, של דמויות ונופים, הקיסרות, ועוד.
 
 
 
 

ציור על זכוכית מן הצד האחורי איננה מסורת סינית. מקור האמנות הוא במערב ואמנות זו התפתחה בסין במקביל למסחר בין סין למערב. מייחסים את הציור על זכוכית בסין למיסיונר שהגיע לפקין מן המערב ב- 1715. אמנם רוב הציורים נעשו בקנטון שהיתה מרכז יצור מראות אך נושאי הציור היו לא רק מן העולם הסיני אלא התבססו גם על אמנות אירופאית. הטכניקה של ציור על הצד האחורי של זכוכית היתה ידועה באירופה. את קוי המיתאר של העבודות ציירו על הצד האחורי של מראות ואז הסירו את ציפוי הכספית באותם קוים , והם נצבעו.
 
 
 
 

הביקוש באנגליה לציורים סיניים על זכוכית היה גבוה והדוגמאות הראשונות הגיעו מסין בסביבות שנת 1750 ואילך. בתחילה היו אלה ציורי נוף בסגנון סיני אך גם בסגנון מערבי. באנגליה אהבו את הנופים והדמויות הסיניים. שם מיסגרו תמונות אלה במסגרות צ'יפנדייל מפוארות .  בשנת 1780 החלו בסין להעתיק תחריטים אנגליים ואירופאיים על זכוכית ועל מראות ובמאה ה-19 עברו האמנים לייצר דמויות ולא רק נופים.
יש לציין שהזכוכית אשר שימשה את האמנים הסיניים היתה מיובאת מאנגליה למרות שלסין היתה היסטוריה ארוכה של ייצור זכוכית אך היא שימשה רק לייצור חפצים דקורטיביים. בסוף המאה ה-17 הוקמה סדנת זכוכית ב"עיר האסורה" בפקין אך לא ייצרו זכוכית שטוחה אלא רק חפצי נוי בזכוכית דקה ושבירה יחסית לזכוכית הכבדה "דמויית הקריסטל" שיוצרה במערב. לאור זאת החלו לייבא לסין כמויות גדולות של זכוכית ומראות.
את הציור על זכוכית יצרו אמנים סיניים מקומיים, כאמור בעיקר בקנטון אך גם בהונג קונג למטרות יצוא לאנגליה, לאירופה ואף לאמריקה או עבור תיירים שביקרו בסין.
 
 
 
 
 

כאמור הם ציירו סצינות מן הטבע כולל פרחים מתורבתים וציפורים מקומיות, אקרובטים ואף סוחרים, טיפוסים סיניים אופיניים בלבוש פורמלי וספינות בנמלי סין.
האמנים אימצו בצד מסורת הציור הסיני את הגישה האתסטית המערבית של התייחסות לאור וצל והוספת פרטים ריאליסטיים. בנוסף לציור על זכוכית האמנים גם יצרו ציורים בצבעי מים על נייר מיוחד שיובא מאנגליה כמובן בנוסף לציור על נייר סיני דק ועדין.