הערכת תכולת דירות ודברי ערך


 
 
 
 
 
 מותו של קרוב משפחה הוא תמיד אירוע קשה, אלה שבמקרים רבים נוצר קושי נוסף, ליורשיו. הצורך לחלק באופן שוויוני את העיזבון שנותר בתכולת הבית או הדירה, במיוחד אם הוא מכיל חפצי ערך, יצירות אומנות, תכשיטים וכלי כסף או ציורים ופסלים יקרי ערך.
 
חלוקה של תכולת בית או דירה שמכילה עיזבון היא משימה לא פשוטה אבל אם 'מנקים' ממנה לזמן מה את הכאב הריגשי, הזיכרונות והרגשות הנוסטאלגיים (שלהם אין ערך מסחרי כלכלי או אספני לצערי) ניתן לצלוח די בקלות ובפשטות את הדרך הזו. כל שעל היורשים או מי מטעמם (נציג המשפחה או מנהל עיזבון ממונה)  לעשות הוא, לצלם את חפצי הערך, או כל פריט שנראה שיש לו ערך אספני או מסחרי, קטן כגדול, זול כיקר, ולשלוח למייל של בית מכירות פומביות ולקבל הערכה ראשונית לגבי מה ניתן להציע למכירה במכירה פומבית - לכל המרבה במחיר. ההערכה תנתן לרוב בחינם, כמובן שאם יעלה צורך, לגבי פריטים יקרים במיוחד או עתיקים במיוחד או אוספים ייחודיים, תדרשו להביאם לבית המכירות הפומביות עצמו כדי שמומחה מטעם בית המכירות יבדוק בעצמו את הפריטים באופן אישי ויתן את דעתו לגביהם.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אני אישית תמיד טוען בהרצאות שלי, שבמקרה כזה אין ליורשים להסתמך על הערכות שמאי שנעשו לצרכי ביטוח, גם כי לרוב חלפו מעל חמש שנים (לרוב הרבה הרבה יותר) והערכים הנקובים כבר לא אקטואלים, וגם כי מה שהוערך לביטוח לא משקף מחירי מימוש בזמן מכירה.
 
 
 
 
 
 
במהלך השנים נתקלתי במאות! יורשים שהציגו בפני בגאווה הערכות ביטוח שנקבו בסכומי עתק עבור ריהוט עתיק, שטיחים פרסיים ישנים, כלי כסף ואפילו מערכות אוכל יוקרתיות מפורצלן (סרוויסים) אולם כל שיטוט שלי מולם באינטרנט הוכיח להם שהמחיר שבו נמכרים בפועל פריטים דומים נמוך בהרבה (ואני מתכוון בהרבה) לדוגמא, זוג יורשים הביאו לי הערכת שמאי שנכתבה לפני 15 שנה לביטוח, בה הוערכו השטיחים הפרסיים בבית (כל שטיח) במחירים שנעו בין 8,000-20,000 ש"ח כשבפועל כיום שטיחים דומים נמכרים בכל בתי המכירות הפומביות בארץ תמורת (אתם יושבים?) מאות! דולרים בודדים בלבד. או יורשת שפנתה אלי למכור דרכי מערכת כלי אוכל יוקרתית שנרכשה ישירות ממפעל פורצלן צרפתי באזור לימוז' במחיר אסטרונומי של עשרות אלפי שקלים כולל המשלוח לארץ, כשבפועל מערכות דומות נמכרות בעשור האחרון מפינוי תכולות ועיזבונות או בבתי מכירות פומביות תמורת 1,200-1,500 שקל בלבד כסרוויס יד שנייה. 
 
 
 
 
 
 
מצד שני יש מקרים הפוכים על תכולת בית בה מצאתי ציור מכוער מטונף ומוזנל שהסתבר ששווה עשרות אלפי דולרים, כך גם במטבעות זהב נדירים או חפצי יודאיקה ועוד...וזו הסיבה שמי שידע לתת הערכה מדוייקת בכמה ניתן למכור בפועל את החפצים ויהיה הכי מעודכן לגבי המחירים ומצב השוק כיום זה לא שמאי או סוקר מטעם חברת ביטוח - אלה מעריך או בעלים של בית מכירות פומביות שמוכר בפועל, כל השנה (כל שנה) חפצים דומים.
 
 
 
 
 
 
 
במידה וירשתם אוסף אומנות, ציורים ופסלים, כלי כסף או חפצי יודאיקה, מדליות או מטבעות כסף וזהב, תכשיטים או כל פריט עתיק (למעט ארכיאולוגיה שנמצאת מחוץ לתחומי המומחיות שלי) תוכלו לשלוח לי צילומים של הפריטים למייל שלי (יריב אגוזי): egoziart@gmail.com ולאלה מכם שמתעקשים לשלוח לי צילומים קטנים מאד לווטסאפ...הנייד שלי מספרו: 054-7626439
 
ואני או מישהו מטעמי יחזור אליכם בהקדם האפשרי עם כל המידע.