אספנות של כלי מטבח ישנים ועתיקים (Kitchenalia)


 
 
 
 
Kitchenalia
 
כל אביזר, כלי חפץ, ,מכשיר, רהיט – הקשור למטבח או המיועד לשימוש במטבח , בין אם עתיק ויוצר במאות הקודמות ובין אם נוצר במאה העשרים ונחשב כ- vintage, נכנס לקטגוריה זו הנקראת "Kitchenalia". כלי המטבח כוללים תחום רחב מאד החל בקנקני תה, קנקני קפה,קערות וכלי בישול, ואף מכשירים חשמליים כמו מצנמים – מעבר לצד האסתטי חלק גדול ממכשירים או כלים אלה ניתנים לשימוש כיום.
לדוגמא, אחד הפריטים האטרקטיביים הן צנצנות מעוטרות לעוגיות המופיעות בעיצובים יצירתיים ומלאי דמיון הן מבחינת הצורה והן מבחינת העיטור בין אם הן עשויות קרמיקה, זכוכית, מתכת וכל חומר אחר, אבל תמיד עם מכסה לשמירת הטריות.
מלחיות ופלפליות אף הן אביזר מבוקש ואף אלה מגיעים בצורות ובעיצובים כיד הדמיון וכן מכל חומר אפשרי.
תבניות אפיה אשר יוצרו בתקופה הויקטוריאנית היו עשויות נחושת והן מבוקשות מאד בשל המראה הדקורטיבי שלהן. במחצית המאה ה-19 ייצרו גם תבניות קרמיקה – כמו לדוגמא על ידי חברת Wedgwood, אך גם יצרנים אחרים.
 
 
 
 
 
 
קערות מכל הסוגים ומכל החומרים האפשריים אף הן פריט אטרקטיבי לאספנים, בין אם מעץ, מקרמיקה, מזכוכית, מאוחר יותר – מפיירקס (מפעל אשר החל לייצר בארצות הברית בתחילת המאה ה-20, בעיר קורנינג, ואשר ממשיך לייצר עד היום), ומכל חומר אפשרי אחר.
פריט מבוקש נוסף הם קומקומים או קומקומי תה. אלה מן המאה ה-19 היו עשויים מתכת – בין אם נחושת או מברזל יצוק ולכן ניתן למצוא אותם עד היום. בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 החלו לייצר קומקומים חשמליים וחברות גדולות כמו General Electric  או Rusell Hobbs החלו לייצר קומקומים חשמליים וממשיכות בכך עד היום.
מאחר וקנקני התה לא היו בהכרח מיוצרים כך שיהיו עמידים באש פתוחה הרי שאלה העשויים מפורצלן עדין הם בעלי ערך כמו גם אלה אשר נוצרו בשנות ה-30 של המאה ה-20, בתקופת הארט דקו.
מעמדים לסיר חם העשויים חומר מבודד חום, בין אם ממתכת או מקרמיקה גם הם משתייכים לתחום ה- Kitchenalia. בדרך כלל אלה העשויים מקרמיקה ובחלקם הגדול נראים כאריח. הם דקורטיביים ביותר ומוסיפים יופי לשולחן הארוחה. בין היצרנים הידועים ניתן למנות את וודג'ווד, רוזנטל ולימוג'. חלקם עוטרו בעבודת יד ואחרים בסגנון מג'וליקה ובמסגרת מתכת.
מעמדים לסיר חם ממתכת יצוקה הם לעיתים בעלי ידית ארוכה שכן הם היו מיועדים לקמין והמראה שלהם היה לעיתים קרובות כסבכה. את המחבתות אשר הוצבו לעיתים קרובות על מעמדים אלה ייצרו בעבר גם ממתכת יצוקה. כדאי להזכיר את החברה הצרפתית Le Creuset אשר הוקמה ב- 1925. פעילות החברה הופסקה במהלך מלחמת העולם השניה (המפעל שימש את הגרמנים ליצור רימוני יד) אך שב לפעול בשנות ה-50 וממשיך לייצר עד היום סירים ומחבתות מברזל יצוק. כלי בישול אלה מצופים מבחוץ באמאייל בצבעים עזים.
כלי עזר נוסף למטבח הוא חולץ הפקקים אשר מופיע באין ספור צורות וחומרים.
וישנם כמובן כל הכלים והאביזרים להכנת קפה כולל מטחנות קפה מן המאה ה-19  אשר בבסיסן היתה מעין קופסת עץ עם מגירה ובחלק העליון ידית אשר טחנה את הקפה עם סיבובה. מטחנות קפה רבות נוצרו בארה"ב על ידי Kenrick&Sons וניתן לזהותן בקלות באמצעות התווית הנושאת שם זה בחזית המטחנה. בצרפת, חברת פז'ו ייצרה מטחנות קפה ממתכת עם ידיות עץ. את הקפה היו מכינים בדרך כלל בהרתחת מים בקומקום ולאחר מכן, אחרי הכנסת הקפה הטחון לקומקום, בישול הקפה במשך זמן מה. אך בסוף המאה ה-19 הומצא הפרקולטור לשימוש על אש פתוחה ומאוחר יותר לשימוש באמצעות חשמל.
כמובן שקנקני קפה רבים היו מיועדים רק להגשה, כמו קנקני תה, ואף הם היו מיוצרים מחומרים כמו פורצלן, כסף ועוד. בתחילת המאה ה-20 החלו להוסיף מעין טרמוס לקנקני הקפה כדי לשמר את החום.