פעם אחת ולתמיד, מה ההבדל בין המושגים רטרו ווינטאג' ?


 
 
 
 פעם אחת ולתמיד, מה ההבדל בין המושגים רטרו ווינטאג' ?
 

מומחה האמנות יריב אגוזי מסביר על ההבדל המהותי בין שני המושגים, שרבים מבלבלים בינהם ומשתמשים בהם לפעמים בהקשר הלא נכון.

נתחיל מהסוף, המושג 'רטרו' מתייחס לסגנון תקופתי (בעיצוב, באופנה, באומנות, אדריכלות וכו') והמושג 'וינטג'' מתייחס לגיל החפץ (כל דבר ישן הוא בעצם פריט וינטג')
ההבדל השני שחשוב לזכור הוא, שסגנון תקופתי לנצח ישוייך לחפץ שנוצר בתקופה בה שלט הסגנון, בזמן שגיל החפץ משתנה כך שבבוא הזמן יהפוך מישן (וינטג') לעתיק.

תיק יד שניה ישן מתוצרת הרמס או לואי ויטון יכול להחשב וינטג' ובעוד מאה שנה יחשב לעתיק, לעומתו צמיד זהב הונגרי שנוצר בשנות החמישים והשישים בתקופת סגנון הרטרו ועוצב על פי מאפייני הסגנון הזה - לנצח יהיה מקושר לסגנון הרטרו, גם בעוד מאה שנה וגם בעוד מאתיים שנה.

סגנון הרטרו נבט תוך כדי גסיסתו של הסגנון שקדם לו, סגנון הארט דקו, שמת בטרם עת בגלל מלחמת העולם השנייה, בעידן של אחרי מלחמת העולם, הדרישה הייתה לעיצוב יותר קליל, שלוקח את עצמו פחות ברצינות, במיוחד פחות רציני מסגנון הארט דקו המוקפד והנוקשה ששידר כוחנות וגבריות וקידמה ותיעוש.

סגנון הרטרו בא לענות על הדרישה הזו, לסגנון 'שמח' ו'קליל' ש'לוקח את עצמו פחות ברצינות וביותר הומור', כשבעצם הוא שאב את מקורות ההשראה שלו מסגנון העבר (אבל עבר קרוב) שזה סגנון הארט דקו והמודרניזם, כשבעצם השפעת סגנון הארט דקו בהחלט ניכרת בסגנון הרטרו.

במושג רטרו, החלו להשתמש רק בשנות ה-60 של המאה העשרים, אבל הוא מתייחס גם לפריטים שנוצרו כבר אחרי מלחמת העולם הראשונה ולאורך שנות החמישים, הכוונה במונח החדש 'רטרו' או 'סגנון רטרו' הייתה לסגנון שנשען על סגנונות עבר, אבל שלא כמו סגנונות כמו: הניאו קלאסיזם, ותקופת ההחייאות בה החייו סגנונות מהעבר הרחוק, מהעולם הקלאסי הקדום, בהפרש של מאות ואלפי שנים אחורה, סגנון הרטרו חידש סגנונות עבר 'קרובים' יותר לציר הזמן שלו (בתוכם, המודרניזם והארט דקו).

משנות ה-60 של המאה העשרים, החלו חנויות בלונדון למכור לצעירים הלונדונים חפצים ורהיטי יד שניה כפרטי עיצוב (מנורות ישנות, שלטי רחוב ישנים מאמייל, ריהוט משרדי ישן ועוד), שהיוו לראשונה חלופה שפויה מבחינת מחיר, בעיקר לדור הצעיר, לריהוט העתיק שנמכר עד אז באותן חנויות והחפצים הללו כונו בלונדון חפצי רטרו, כי הם הרגישו שהם מוכרים בהווה עיצוב מהעבר הקרוב, כיום החלוקה ברורה יותר, מאוורר משנות השבעים יחשב פריט וינטג' ומאוורר חדש מהיום בבוקר בעיצוב של שנות השבעים יחשב רטרו - אם הבנתם את זה, הבנתם את ההבדל בין שני המושגים.
החל משנות ה-80 של המאה העשרים, הורחב המושג רטרו והוא מתייחס עד היום לכל עיצוב שמחדש או מחייה מאפיינים סגנוניים מהעבר הקרוב, לדוגמא: אם חברת רהיטים מייצרת כיום (בשנת 2018) מנורות או פרטי ריהוט מעוצבים בהשראת עיצובים של שנות השבעים (פחות מחמישים שנה אחרי) זה יחשב כפרטי רטרו.

או אם חברת אופנה, תעצב קולקציה חדשה של פרטי ביגוד בסגנון שנות ה-60 ותמכור אותם כיום זו תחשב אופנת רטרו או אופנה בעיצוב רטרו.

כמובן שאלו רק דוגמאות אחדות ובסגנון הרטרו נוצרים גם סרטי קולנוע ופרסומות, עיצוב גרפי ועיצוב מוצר, השפעתו ניכרת כיום באדריכלות ובעיצוב פנים, ביצוב אופנה ותכשיטים ועוד ועוד.
 
 בצילום העליון חדר מלא בפרטי וינטאג' ישנים
 
ובצילומים הבאים, דוגמאות לתכשיטי זהב מתקופת סגנון הרטרו