ההבדל בין פט סור פט, פרטי חרס מתוצרת וודג'ווד ופרטי ביסקוויט של לימוג'


ההבדל בין פט סור פט, פרטי חרס מתוצרת וודג'ווד ופרטי ביסקוויט של לימוג'
 
 
 בפוסט זה אנסה להסביר לתלמידי הקורס ללימודי הערכה ושמאות של חפצי אמנות עתיקים, מה ההבדל בין פרטי פורצלן המעוטרים בטכניקת הפט סור פט, פרטי חרס מתוצרת וודג'ווד באנגליה ופרטי ביסקוויט מתוצרת לימוג' צרפת, שלרבים הם נראים דומים מאד ואפילו זהים - אבל יש בינהם הבדל ניכר בטכניקה ובמחיר.
 
 
 
 
 
 
 
 
פט סור פט - Pâte-sur-pâte 
 
 התרגום המילולי של מונח זה מצרפתית משמעותו "משחה על גבי משחה" והוא מתייחס לשיטה של עיטור פורצלן כאשר תבליט של עיטור, נוצר מעבודה עם חימר נוזלי באמצעות מברשת ומיושם על גבי פורצלן לא מזוגג. מקור השיטה בצרפת במחצית המאה ה-19 על ידי מארק-לואי סולון אשר מאוחר יותר עבר לאנגליה ועבד במפעל מינטון.
הפט סור פט נראה מבריק לעין כי הוא תמיד (תמיד) משוח בזיגוג כמו כן יש בעיטור הזה שקיפויות הנוצרות על פי מספר השכבות ועובי השכבות המרכיבות את העיטור - בפריטי וודג'ווד או פרטי ביסקוויט של לימוג' לא יהיו שקיפויות ולא מראה מבריק (*יש לזכור שבלימוג' יצרו גם פרטי פס טור פט) 
 
 
 
 
 
 
 צלחת פורצלן מעוטרת בטכניקת הפט סור פט - Pâte-sur-pâte
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 קופסת פורצלן ומכסה תואם, המכסה מעוטר בטכניקת הפט סור פט - Pâte-sur-pâte
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אגרטל פורצלן (מצולם בתקריב) מעוטר בטכניקת הפט סור פט - Pâte-sur-pâte
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 כד פורצלן מעוטר בטכניקת הפט סור פט - Pâte-sur-pâte
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 תקריב של עיטור בטכניקת הפט סור פט - Pâte-sur-pâte
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תקריב של עיטור בטכניקת הפט סור פט - Pâte-sur-pâte
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לימוז' - Limoges (פרטי ביסקוויט)
 
לימוז' - שמה של עיר במערב-מרכז צרפת. לימוז' הפך כמעט לשם נרדף לפורצלן איכותי. בימי הביניים ועד סוף המאה ה-18 נודעה העיר באמאייל המשובח אולם החל מתקופה זו החל יצור הפורצלן בעיר על ידי יצרנים שונים אשר הביאו את יצור הפורצלן לרמה הגבוהה ביותר. כלי פורצלן מלימוז' מצויים באוספי כל המוזיאונים החשובים ומבוקשים ביותר על ידי אספנים.
במפעלי הפורצלן הרבים שבאזור לימוג' יוצרו אינספור חפצי פורצלן ללא זיגוג (ביסק (ביסקוויט) – Bisque) שנצבעו חלקית לרוב בגווני תכלת, ורוד וירוק, ובכך נראו כמו פרטי חרסינת וודג'ווד ויש אפילו שהפריטים הללו נראו להם כפרטי פט סור פט.
 
תזכורת לגבי המונח ביסק (ביסקוויט) – Bisque - ביסק הוא פורצלן לא מזוגג. שימוש נפוץ בביסק הוא ביצור בובות במאה ה-19. המושג הקרוב biscuit – מתייחס לפורצלן אשר עבר שריפה אך עדיין לא זוגג. האופי המחורר של הביסקויט גורם לו לספוג מים בעוד חרסינה מזוגגת אטומה למים . שריפת הביסקויט היא בטמפרטורה של 1000 מעלות ויוצרת שינויים כימיים ופיזיים בחומר והתוצאה היא פריט קשה ועמיד יותר אם כי מחורר והזיגוג נעשה קל יותר. במקרים רבים הושארו הפריטים ללא זיגוג מה שדימה להם מראה של שיש, במיעוט המקרים פריטים שהושארו ללא זיגוג גם נצבעו. כשפריט 'ביסק' עובר ציפוי בזיגוג הוא מכונה פשוט: פורצלן.
 
קל להבדיל פרטי ביסק מפרטי פט סור פט כי בפרטי ביסק אין זיגוג - ופרטי פט סור פט תמיד מזוגגים
 
וקל להבדיל בין פרטי ביסק צבועים מפרטי חרסינת וודג'ווד כי בחרסינת וודג'ווד העיטורים נוצרו בנפרד והודבקו לפריט ולא היו פריטים שנצבעו חלקית רק כדי להבליט את עיטורי הבלט הלא צבועים. 
 
 
 
 
 
 
זוג מדליוני ביסק (ביסקוויט) – Bisque צבועים
 
 
 
 
 
מדליון ביסק (ביסקוויט) – Bisque לבן צבוע בתכלת
 
 
 
 
 
 
 
 
וודג'ווד – Wedgwood
 
 חברת וודג'ווד נוסדה ב- 1759 וממשיכה לייצר עד היום. הכלים המזוהים יותר מכל עם וודג'ווד הם בצבע תכול עם עיטורים לבנים אולם החברה ייצרה ומייצרת דגמים שונים ורבים ובמהלך השנים העסיקה את טובי האמנים לעיטור הכלים. ולא רק כלים מיוצרים על ידי וודג'ווד אלא גם חפצי נוי שימושיים כמו אגרטלים, קערות, לוחיות, סיכות, פסלונים,קופסאות הרחה ועוד.
 
פרטי חרס מתוצרת וודג'ווד מיוצרים מגוף חרס נקבובי לא מזוגג הנטבל בצבע (לדוגמא תכלת) ואחרי היבוש מודבקים לפריט עיטורי בלט מחרסינת וודג'ווד לבנה לא מזוגגת ואחרי עוד שריפה בתנור העיטורים והגוף הופכים ליחידה אחת, אין זיגוג ואין שקיפויות ולכן קל להבדיל אותם מפרטי פט סור פט 
 
 
 
 
תקריב של פריט מתוצרת וודג'ווד – Wedgwood שימו לב שהעיטורים מודבקים לגוף הפריט שנצבע קודם לכן בשחור
 
 
 
 
 
 
 
 
 שלושה פריטי חרסינה עתיקים מתוצרת וודג'ווד – Wedgwood שימו לב שהעיטורים מודבקים לגוף הפריט שנצבע קודם לכן בגוון תכול
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
זוג פריטי חרסינה עתיקים מתוצרת וודג'ווד – Wedgwood שימו לב שהעיטורים מודבקים לגוף הפריט שנצבע קודם לכן בגוון תכול
 
 
 
 
 
 
 
 
שימו לב לפריטי אמייל מלימוג' שנראים דומה לפרטי פט סור פט
 
בלימוג' בצרפת מיוצרים הרבה מאד חפצי אמנות עשויים נחושת המעוטרים באמייל, חלקם מצויירים באמייל לבן על רקע צבעוני וכהה ונראים מרחוק כפרטי פט סור פט, ההבדל ברור, פט סור פט הם פרטי פורצלן בלבד ולא חפצי נחושת. מה גם שבפט סור פט העיטור עשוי משחת פורצלן לבנה ובפרטי האמייל העיטור עשוי מאמייל לבן. ראו בדוגמא למטה:
 
 
 
 
ציור אמייל צרפתי (לימוג') מצוייר באמייל לבן וכחול על לוח נחושת אובאלי
 
 
 
 
 
 
 
 ולסיכום שימו לב לזיופים החדשים שמיוצרים כיום בסין ומחקים פרטי פורצלן מתוצרת מינטון אנגליה ונראים כאילו הם מעוטרים בטכניקת הפט סור פט בזמן שהם מעוטרים באמייל לבן בעזרת שבלונה פשוטה (ראו דוגמאות למטה)
 
 
 
 
 חיקוי סיני חדש המחקה (או מזייף) אגרטלי פורצלן אנגלים עתיקים שיוצרו על ידי מינטון ועוטרו בטכניקת הפט סור פט) החיקויים הסינים מעוטרים בעזרת התזת אמייל על שבלונה.
 
 
חיקוי סיני חדש המחקה (או מזייף) אגרטלי פורצלן אנגלים עתיקים שיוצרו על ידי מינטון ועוטרו בטכניקת הפט סור פט) החיקויים הסינים מעוטרים בעזרת התזת אמייל על שבלונה.
 
 
 
והנה, כך נראים כדים מקוריים מתוצרת מינטון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 זוג אגרטלים סינים חדשים חתומים 'מינטון' (מזוייפים) המחקים פט סור פט בעזרת עיטור שבלוני באמייל
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הנה תקריב של החיקוי הסיני שמעוטר בשבלונה
 
 
 
 
 
לעומת תקריבים של פריט מקורי שמעוטר בטכניקת הפט סור פט
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 ועוד אגרטל סיני מזוייף לסיום
 
 
 
 
 
אגרטל מזוייף שיוצר בסין
 
 
 
 
(למעלה) תקריב של זיוף סיני חדש
 
(למטה) כד מקורי ועתיק מתוצרת מינטון
 
 
 
כד מקורי מהמאה ה-19, מתוצרת 'מינטון', מעוטר בטכניקת הפט סור פט