האם שוק האמנות כיום הוא בועה מנופחת על ידי בעלי אינטרס?


רבים מהתלמידים שלי בקורס להערכת אמנות שואלים אותי איך ולמה נמכרת כיום אמנות כל כך ביינונית במחירים כה גבוהים?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תשובתי כמעט תמיד זהה, הסנובים העשירים שרוכשים כיום את מרבית האמנות בארץ ובעולם, כלל לא מבינים אמנות והם קונים אמנות כדי לעשות עוד כסף. לכן לא תמיד מדובר בהכרח באמנות טובה או גבוהה או איכותית, זה יותר הרצת מחירים של 'מוצרים' שנעשית על ידי קבוצה מצומצמת וסלקטיבית של גלריות מובילות ובעלי אינטרס.
 
 
יש כיום גם בישראל וגם בעולם, גלריות מובילות שכשהן מחליטות שמחיר של אמן מסויים יעלה, הוא עולה ללא קשר למה אחרים חושבים או מסכימים
למשל, רבים לא יודעים שבגלריות רבות, מסתירים את מחיר היצירות כדי שיוכלו לתמחר אותן באופו שונה בהתאם ללקוח שמתעניין בהן, והם מתאמצים לא למכור לכל אחד ולמכור בעיקר למי שנחשב לאליטה ובכך הופכים את הזכות לאחוז ביצירה של אמן מסויים לפריבילגיה השמורה למעטים ולנבחרים ומכאן המחיר רק עולה ועולה.
 
 
גלריות שמקפידות למכור אמן מסויים רק לקבוצה נבחרת של לקוחות אליטיסטים, נתפשות מיד כגלריות איכותיות ונחשבות מה שמיד מעלה את ערך שאר היצירות בגלריה, גם של אמנים אחרים שהן מייצגות.
ואם חשבתם לתומכם שבתי המכירות הפומביות הם שיקוף יותר אמיתי בגלל שהם פתוחים לקהל הרחב וששם המחירים יותר 'אמיתיים' אתם טועים - בתי המכירות הגדולים עושים בדיוק אותו דבר בדרכים שונות ומגוונות כמו למשל, משלמים לאנשים שיציעו הצעות באולם, או אם ההתמחרות באולם מתנהלת בעצלתיים הם עושים 'התמחרות עם הנברשת', בוחרים נקודה מעל ראשי הקהל באולם ו'מקבלים' הצעה ממנה ואז שאר המציעים באולם 'נלחמים' מול קונה פיקטיבי, כמו כן, אספנים שברשותם יצירות אחרות של אותו אמן יציעו יותר כי בכך הם מעלים את ערך היצירות שכבר נמצאות באוסף הפרטי שלהם, לפעמים הם אפילו יציעו הצעות מחיר אנונימיות דרך הטלפון, כדי להריץ את מחירי היצירות של אמנים שברשותם, וכמובן שכסף שחור של העולם התחתון או כסף מעיסקאות סמים ופשעים אחרים מולבן בגלריות הללו תמורת אמנות שאחר כך תמכר בסכומי עתק תמורת כסף לבן לחלוטין.
 
 
יש גם אספנים שמשלמים מליונים מופרכים על יצירות ואז תורמים אותן למוזיאונים, גם פעולה זו לא מגיעה ללא אג'נדה נסתרת, אותם אספנים פילנטרופים גם ממצבים עצמם חברתית וקונים לעצמם שם של אספנים מוכרים ונדבנים גדולים אבל גם נהנים מהטבות מס מפליגות בשל התרומות הללו ובכך חוסכים מליונים בחבות המס שלהם ושל החברות שבבעלותן.
רבים מהתורמים הגדולים שוכרים בעצמם את מעריכי האמנות שיעריכו את שווי היצירות או האוספים שהם מתכוונים לתרום ובכך הם מגדילים את הסכומים שיוכרו להם לצרכי זיכוי במיסים וממשיכים בכך לנפח את הבועה.
 
 
בסופו של דבר שוק האמנות כיום, בעיקר של יצירות אמנות עכשווית, הוא חבורה של אנשים עשירים מאד שמעבירים כסף (הרבה מאד כסף) מיד ליד, זו קבוצה קטנה של משקיעים עשירים שמגדירה לבדה מהי אמנות טובה
 
כבר מעל מאה שנה שוק האמנות העולמי נתון להשפעות ומניפולציות כלכליות, השוק האליטיסטי והסגור הזה 'מרשה' רק למספר מאד מצומצם של אמנים להצליח - ולא בהכרח דווקא לאמנים הטובים, זה מתאפשר בעיקר לאמנים שיודעים לשווק את עצמם טוב יותר או לאמנים שיודעים 'לשחק' את המשחק של הגלריות הגדולות.
 
אחד הגלריסטים הגדולים לחש לי פעם בארוחת ערב, שניתן לרכוש היום אמנות מעולה מאמני רחוב לא מוכרים שלא נופלת ואף עולה על האמנות שנמכרת במליונים בירידי האמנות הנחשבים ובגלריות הנוצצות והפלצניות. אבל בשל העובדה שלאמנים אנונימיים אלה אין את היוקרה של אמני הבית שמיוצגים בגלריות - אספנים גדולים ומוזיאונים לא יגלו בהם עניין כלל.
 
 
אחרי 37 שנות וותק בשוק האמנות, צר לי לסכם שעולם האמנות העוסק כיום באמנות עכשווית הוא ברובו שקר הסובב בעיקר סביב כסף גדול וסביב מי ראוי להכלל במועדון היוקרתי והסגור הזה.
זו הסיבה שאני תמיד ממליץ ללקוחות שלי לרכוש רק אמנות שהם אוהבים ולבחון אמנות שמוצעת להם מבחינת איכות ולא מבחינת אבק כוכבים שיווקי, ולחפש דווקא בין האמנים שטרם התפרסמו. מנסיון אישי שלי יש בינהם כמה אמנים מצויינים שיוצרים אמנות משובחת שניתן לרכוש במחירים שפויים למדי.