מהי טרקוטה?


 
 
 
 
מהי טרקוטה?
 

·פירוש השם טרקוטה (Terracotta) באיטלקית 'אדמה אפוייה'.
·מדובר בחימר או חרס טבעי מכל סוג שהוא, שנאפה במטרה להפוך אותו למוצק וקשיח, לרוב הוא מושאר ללא זיגוג, צבעו אדמדם אולם הוא יכול להופיע בכל צבעי האדמה הקיימים, והוא נשרף פעם אחת בחום נמוך יחסית – סוג של Earthenware.
 
 
 
 

·פסלים וכלים עשויים מטרקוטה, היו לרוב פרי יצירתם של פסלים ולא של קדרים. אשר ייצרו ברוב המקרים פריטים שימושיים. פריטים עשויים מטרקוטה יוצרו לרוב בבודדים (כלומר לא חזרו על פריטים פעמיים), תוך שימוש ב: Waste Mould (תבנית גבס אשר חייבים לשבור בכדי 'לחלץ' או 'לשחרר' את יציקת הטרקוטה ה'כלואה' בפנים) ולאחר מכן נשרפו בתנור.
·מאידך, היו פריטי טרקוטה אחרים שיוצרו בסדרות מצומצמות, תוך שימוש בתבנית יציקה מגבס הניתנת לשימוש חוזר: Piece Mould (תבנית המורכבת מחלקים הניתנים לפירוק והרכבה מחדש). לעומתם, פריטי קדרות היו מיוצרים לרוב (שוב ושוב) בעבודת קדרות ידנית בשיטות פחות מדוייקות.
 
 
 
 
 
·במונח טרקוטה נוטים להשתמש במקרים רבים מידי, וללא הקפדה על דיוק, בכל פעם שרוצים לתאר פריט העשוי חימר חום אדמדם ללא זיגוג, שמות אחרים לפריטים העשויים מטרקוטה הם: Etruscan Pottery, Della Robbia Ware, Roman Pottery
·דלה-רוביה (Della Robbia): טרקוטה המצופה בזיגוג סמיך ודק. ברוב המקרים מדובר במדליונים גדולים המפוסלים בדמות מלאך או נער, שנעשו בפירנצה איטליה בסביבות שנת 1438 ועד לשנת 1520 על ידי לוקה דלה רובייה (Luca Della Robbia), אחייניתו אנדריאה (Andrea) וארבעת בניה: ג'יובאני (Giovanni), לוקה (Luca), אמברוג'יו (Ambrogio) וג'ירולאמו (Girolamo).
שימו לב! יש להבחין בין המונח ' Della Robbia Ware' אשר מתייחס לסוג של טרקוטה לבין המנוח ' Della Robbia Pottery' אשר כלל לא קשור לטרקוטה.
מונח זה מתייחס לסוגי חרס בעלי זיגוג הדומים לאלה המצפים מיוליקה (Maiolica) וברוב המקרים מדובר על אריחים (Tiles), פלאקים (Plaques) ואגרטלים בסגנון הארט-נובו. אלה יוצרו באנגליה על ידי חברת דלה רובייה שבבירקנהד (The Della Robbia Company of Birkenhead) אשר במחוז צ'שייר (Cheshire) שבבעלותו של הרולד רטבון (Herold Rathbon) משנת 1894 ועד לשנת 1901.