'צרור ורדים באגרטל' ציור של פייר אוגוסט רנואר


 
 
סיפורו של ציור . הציור שלפנינו נקרא: BOUQUET OF ROSES IN A VASE ( “ צרור ורדים באגרטל ״ ) והוא נוצר על ידי פייר אוגוסט רנואר ( 1841-1919 ) בשנת 1878 בפריז. רנואר, מהראשונים והבולטים באמני הזרם האימפרסיוניסטי - ניצל את הזמן היקר שהתפנה לו בשנת 1878 , בין התערוכה ה 3 של אמני הזרם שהתקיימה באפריל שנת 1877 ובין התערוכה ה 4 של שנת 1879 , ויצר בזמנו החופשי , בסטודיו שלו , סדרה גדולה של כמה עשרות ציורי - ״ פרחים באגרטל ״ . כל אחד מהזרים שצייר רנואר הונח באגרטל אחר . רובם ממוצא המזוהה כ ״ יפני ״ , כמקובל אז בפריז . סוגי וצבעי הפרחים שצויירו היו שונים ומגוונים . אך המשותף לכול הציורים היה השימוש שרנואר עשה כשיצר אותם - באפקטים אופטיים חדשניים שהתבססו על טכניקה שהוא פיתח בעצמו בהשראת ״ תיאורית הצבעים ״ אשר נוסחה באמצע המאה ה 19 על ידי מדענים שונים שהחשוב שבהם היה מישל אז'ן שברול ( 1786- 1889 ) . שברול היה פרופסור לכימיה , בנו של פיסיקאי גדול, והוא התמחה בכימיה אורגנית וביסס את עיקר מחקריו המעשיים על עבודה עם חומצות שמן . בשנת 1826 התקבל שברול כחבר באקדמיה הצרפתית למדעים והתפרסם מאוד כאשר כתב עבודה חשובה שהיכתה גלים בכל רחבי אירופה בנושא : " ניגודי הצבעים ". מסתבר כי עיסוקו המקצועי של שברול בחומצות השמן האורגניות - איפשר לו לגלות בזה אחר זה - פיגמנטים חדשים של צבע - רובם ככולם היו אורגניים ונוצרו באמצעות סחיטת שורשים של צמחים שונים לתוך מים רותחים - כאשר התמיסה התייבשה - התקבלה אבקה בצבע יסוד כלשהו שעורבבה בשמן פשתן - ויצרה צבע מרהיב . שברול הרחיב את המחקר שלו ופיתח מודל מושלם שאיפשר לו לפתח את ה " דיאגרמה הכרומטית " שהסדירה בטבלה מסודרת את תיפקודם של 3 הצבעים הראשוניים : ה " RYB " ( אדום, צהוב , כחול ) - ועל סמך דיאגרמה שלו כמו גם בהתבסס על " מודל צבעי ה RYB " שלו הוא ערך את רשימת ה COMPLEMENTARY COLORS שנגזרים מערוב כזה או אחר של הצבעים הראשוניים זה בזה ובנגזרותיהם . עבור אמני אמצע המאה ה 19 שהיו ציירים ריאליסטיים בעיקר - הדיאגרמה הכרומטית היתה מהפכנית ! הם גילו , לא רק פיגמנטים חדשים - אלא גם שיטה אמנותית שטרם ידעו כדוגמתה - להדגשת אובייקטי הציור שלהם - באמצעות שימוש חדשני באור ובצבע . האמן הראשון שאימץ בעבודות האמנות שלו את " חוק הניגודיות הבו זמנית " שהתבסס על " תורת הצבע " של שברול, היה לא אחר מאשר הצייר הצרפתי הגדול - אז'ן דלקרואה ( 1798-1863 ) המזוהה עם זרם האמנות הרומנטית . דלקרואה היה האמן הראשון שהשתמש באחד מצרופי הניגודיות בצבע של שברול - ורוד וירוק - ניגודי הדגשה שמתאימים לציור המתאר " אביב ". עבודותיו השפיעו רבות על האימפרסיוניסטים וממשיכי דרכם, בעיקר בשימוש המופלא שהוא עשה באפקטים האופטיים של ניגודי הצבע שהתבססו על התאוריה של שברול. פייר אוגוסט רנואר - הכיר את " תאוריית הצבעים " של שברול כבר באפריל 1862, כשהיה בן 21 ולמד בביה"ס הגבוה לאמנויות יפות בפריז, תחת שרביטם של אמיל סיניול ושארל גלייר. בסטודיו שלהם ובמועדונים שבסביבתו , פגש אז רנואר את קלוד מונה , פרדריק באזיל ( 1841-1870 ) ואלפרד סיסלי ( 1839-1899 ) - כולם מצאו את ה " בוזאר " ( המכללה לאמנויות יפות ) - שמרני מדי לטעמם , ונטשו את לימודיהם לטובת " ציור ריאליסטי " בטבע ברוח " אסכולת ברביזון " ביער פונטנבלו. שם התעוררה מחדש סקרנותו של רנואר והוא גילה עניין מחודש ב " חוקי הצבע " של שברול - כאשר שוחח עם גוסטב קורבה ( 1819-1877 ) והבין ממנו שהוא עצמו - הריאליסט הגדול - מעריץ מושבע של שברול וחוקי הצבע שלו. כאשר התפנה רנואר בשנת 1878 לחקור את " תורת הצבע " הוא מצא לנכון להכיל בשילוב האפקטים האופטיים - גם טכניקות ציור חדשניות משלו , שאותן ניתן לאבחן בציור שלפנינו . רנואר החל לצייר בעבודה הזו שלפנינו באמצעות משיחות מכחול קצרות יותר ומהירות יותר - כאשר השתמש בצבעי יסוד - אשר התמזגו בצורה מעודנת ויצרו דימוי אחיד בעיני הצופה בציור . מכאן והלאה - הוסיף רנואר לנקוט בדרך עבודה מוקפדת במיוחד תוך שימוש בשכבות דקות של צבע שאיפשרו מיזוג עדין בין הצבעים . הציור שלפנינו מייצג נאמנה את אופן השימוש של האמן , פייר אוגוסט רנואר , ב " תאוריית הצבעים " של שברול . בציור שלפנינו - מוצא את מקומו ניסיון ראשון של אמן אימפרסיוניסטי לאמץ את תאוריות ניגודיות הצבעים : " ורוד וירוק " המותאם לתקופת הבנה - " אביב " בציור טבע דומם . הציור : " צרור ורדים באגרטל " נוצר על ידי פייר אוגוסט רנואר במאי 1878 בצבעי שמן על גבי קנבס. גודלו: 93X74 ס"מ והוא מוצג ב " מיוזיאו ד'אורסיי בפריז.
(קרדיט: הפוסט הזה נכתב ופורסם באדיבותו של ידידי אמיר גבע הנפלא)