קיר אמן בגלריה אגוזי - והפעם האמנית ונדה קרן


 
 
 
 
 
 
 ונדה קרן  
מאת:  רותי שקד, אוצרת 
 
ונדה קרן, אישיות ממגנטת, מיוחדת במינה, בעלת נוכחות מרשימה ועצמתית, משרה סביבה אנרגיות חיוביות ומעצימות.
 ונדה, הידועה ומוכרת כמעצבת שיער מהשורה הראשונה, בעלת שיעור קומה מקומי ובינלאומי, זרמה בתהליך טבעי מעולם הזוהר, עיצוב השיער והיופי אל עולם האמנות, בו צמחה והתגבשה כפסלת וציירת ייחודית. 
העיסוק ביופי ובאסתטיקה, הפך להיות בסיס לדרכה היצירתית, בסיס להתגבושתה של נפש אמנותית. הפיסול מהווה מעין המשך ישיר וטבעי של עיצוב השיער, הטומן גם הוא בחובו אלמנטים פיסוליים, ויצירה יומיומית בחומר גלם.
הפרטים בכל פסל מוקפדים, קפלי בד  ומלמלה, טקסטורות וסטרוקטורות של קווצות שיער ותסרוקות, בנויים כולם בשקידה של רוקמת תחרה. לצידם משולבים חלקים מופשטים, אקספרסיביים וחומריים, המאזנים את מלאכת המחשבת, יוצקים לתוכה נשמה, ומחיים את היצירה.
הציור הוא מעבר למימד חדש, דו-מימדי. על הבד הולך מתגבש, ונבנה ציור רב שכבתי, ועולם צבעוני, עשיר ומרהיב, נברא.
 
ונדה, כאדם שעוסק ביופי, שמה לב לפרטים הקטנים ביותר. היא יוצרת דיאלוגים אינטימיים עם כל פרח או עלה שהיא מציירת, וצוללת לתוכם במבטה החודר. 
היא מתקרבת, ופותחת צוהר לכל פרט, לכל נים דקיק, נוגעת בו  ברגישות, מקרבת ומאירה אותו בתשומת לב, ומאמצת אותו לתוך עולמה הפנימי. 
דיאלוג זה יוצא אל הבד בתהודה רבת עוצמה, בהתפרצות צבעונית סוחפת, בתנועה וביעבוע של שמחה, אך בו בזמן, בצלילות, שלווה עוטפת, שקט, רוגע והרמוניה.
תכונות אלו בציוריה מרוממות את הנפש. אישיותה החיובית והמעצימה קורנת מתוכם ויוצרת אצל הצופה חוויה נעימה של אושר ושפע, המרחיבה את הלב והנשמה. 
"האמנות המרוממת", נדירה באמנות המערבית. בדרך כלל האמנות "פוצעת", ומעלה כאב וסבל, ופועלת מבפנים החוצה. עפ"י תפישת האמנות הסינית, האמנות "מגוייסת" לטובת יצירת תחושת הרווחה והשפע, ומעלה תחושה של התחדשות ותקווה.
 
יצירותיה של ונדה נושאות עימן בדיוק תכונות מרוממות אלה. הן יצירות שרצוי לחיות איתן. לאמץ אותן, ולעטוף בהן את חיינו.
ונדה הציגה בעבר בבית אסיה בתל אביב, במרכז המחקר של אינאד בקיסריה, בבית אמות משפט בתל אביב, ועוד. יצירותיה נרכשו ע"י אספנים ושוחרי אמנות. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 ונדה קרן, פסלת ציירת
ב- 1993, פתאום כך, באמצע החיים,  התעוררה ונגלתה לה האמנית שבה. מאז החלה ונדה קרן את דרכה האמנותית, כפסלת בבטון ובברונזה. ב- 2003 נולד בה גם הציור,
ואלו הפכו לחלק משמעותי בחייה.
העיסוק ביופי ובאסתטיקה, כמעצבת שיער  בעלת שיעור קומה מקומי ובינלאומי, הפך להיות בסיס לדרכה היצירתית, בסיס להתגבושתה של נפש אמנותית.
התהליך היה טבעי. הפיסול הוא מעין המשך ישיר וטבעי של עיצוב השיער, הטומן בחובו אלמנטים פיסוליים, ויצירה יומיומית בחומר גלם. הפרטים בכל פסל מוקפדים, קפלי בד  ומלמלה, טקסטורות וסטרוקטורות של קווצות שיער ותסרוקות, בנויים כולם בשקידה
של רוקמת תחרה. לצידם משולבים חלקים מופשטים, אקספרסיביים וחומריים, המאזנים את מלאכת המחשבת, יוצקים לתוכה נשמה, ומחיים את היצירה.
הציור הוא מעבר למימד חדש, דו-מימדי, ויצירה של 'יש מאין' -  לוח חלק, עליו הולך מתגבש, ונבנה ציור רב שכבתי, ועולם צבעוני, עשיר ומרהיב, נברא.
ונדה, כאדם שעוסק ביופי ושם לב לפרטים, ולוא הקטנים ביותר, יוצרת דיאלוגים אינטימיים עם כל פרח או עלה שהיא מציירת, היא צוללת במבטה החודר אל תוך המציאות, אל תוך הטבע, שהופכים באחת לנופי עולמה הפנימי.
היא מתקרבת, ופותחת צוהר לכל פרט, לכל נים דקיק, נוגעת בו  ברגישות, מקרבת ומאירה אותו בזרקור, באור נגוהות ובתשומת לב.
אז מוציאה אותו אל הבד בתהודה רבת עוצמה, בהתפרצות צבעונית סוחפת, בתנועה וביעבוע של שמחה, אך בו בזמן, בצלילות, שלווה עוטפת, שקט, רוגע והרמוניה.
תערוכות
2015 המשכן לבוררויות ופתרון סכסוכים, מגדל המוזיאון
2015   גלריית קווים בנמל, נמל תל אביב
2014   מסעדת בוקצ'ו, תל אביב
2008   בית אמות משפט, תל אביב
2007   מרכז המחקר של אינסאד, קיסריה
2003   בית אסיה, תל אביב
2016 גלריה אגוזי, בית אסיה תל אביב