מצבו העגום של שוק שמאות האמנות הישראלי - יריב אגוזי מסביר


כל יום, כמה פעמים ביום, אני נאלץ להסביר לישראלים תמימים, למה שוק הביטוח הישראלי פרוץ, לא מקצועי ולא מבוקר או מפוקח. הם פונים אלי עם חפצים ויצירות למכירה, מריהוט עתיק ותכשיטי זהב דרך אמנות ישראלית ובינלאומית וכלה בחפצי יודאיקה וכלי כסף.
תמיד החפצים שמציעים לי, מלווים במסמך שמאות מפואר, על נייר לוגו מרשים, שחתום על ידי איזה שמאי דלה-שמעטה, מאיזו חברת סוקרים כזו או אחרת, חלקן אפילו חברות נחשבות, שנתן הערכות שווי מנופחות, תלושות שלא קשורות למציאות.
אני אישית, מוכר אמנות ועתיקות כבר 40 שנה, אני יודע בכמה הדברים נמכרים במציאות, אותי לא מעניינות הערכות שווי מפונטזות, שמתקיימות במציאות מדומה, בראשו של שמאי לא מקצועי, שגר ברחוב נדמה-לי בארץ ללה-לנד.
ולמזלי אני יכול להציג עשרות אם לא מאות דוגמאות של תוצאות בפועל של חפצים דומים או זהים שנמכרו במכירות פומביות לכל המרבה במחיר. כך שלי זה הכי קל לגבות את הקביעות שלי עם הוכחות מתועדות.
חבל לי, שבמדינת ישראל 2023, שוק שמאות הרכוש בכלל, ושוק שמאות האמנות בפרט, מתנהל בצורה כל כך לא מקצועית.
אגב כולם מרוויחים מהמצב פרט למבוטח עצמו, הסוקר מקבל פעמים רבות שכר טרחה כנגזרת מערך הפוליסה, חברת הביטוח מרוויחה פרמיות מנופחות הנגזרות מהערכות היתר (אמנם אחד לכמה מאות מבוטחים, מישהו יגיש תביעה וחברת הביטוח תאלץ לשלם לפי ההערכה המנופחת, אבל זה עדיין משתלם לה, כי היא מרוויחה ממאות פראיירים אחרים שישלמו פרמיות מטורפות במשך עשרות שנים).
המבוטחים חיים בפנטזיה שיש להם אוצרות ששווים הון, ורק כשינסו למכור ולממש את הנכסים (הם או יורשיהם) תתגלה האמת המצערת.
צר לי להיות השליח שחושף את האמת, אבל מישהו חייב להסביר לציבור בארץ את המצב לאשורו.
אל תמהרו לשלם לכל סוקר, תבדקו טוב מה ההכשרה שלו, ובכל מקרה תתייעצו רק עם בעלי מקצוע שחיים את השוק מסחרית ושמגיעים ממרכז העשייה בתחום. כי בסופו של יום, רק מי שסוחר בפועל בדברים הללו, יודע את ערכם האמיתי.

מוגש כשירות לציבור.