מצבו העגום של שוק מכירת פרטי ריהוט עתיק כיום


 
 
 
 
 
כמי שעוסק במסחר באומנות ועתיקות מזה 34 שנים, אני עד לתופעה מתמשכת של ירידה בביקושים לפרטי ריהוט עתיק ואיתה גם ירידה תלולה במחירים. אם אי שם בשנות השבעים של המאה העשרים, הייתה בישראל פריחה של מסחר תוסס וער של מכירת ריהוט עתיק, שיובא לכאן בכמויות מכל רחבי אירופה. הרי שהחל משנות התשעים שוק הממכר של ריהוט עתיק הולך ומתכווץ, כשבעשור האחרון זו כבר התרסקות לקו האפס. יש מספר סיבות לכך ובפוסט זה אנסה למנות את רובן המכריע. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הסיבה הראשונה נעוצה אי שם בשנות התשעים, בהן הייתה התייקרות עלויות הייבוא של ריהוט עתיק ארצה, המיסוי, עלות השילוח ועוד התייקרו כל כך, שהכדאיות הכלכלית לייבא רהיטים עתיקים לישראל הלכה והפכה משנה לשנה לפחות אטרקטיבית, לקראת הסוף נותרו יבואנים בודדים שעוד הביאו ריהוט ישן דמוי עתיק ממדינות סקנדינביה שהיו עדיין זולות מארצות כגון צרפת ואנגליה אבל גם הייבוא הזה כיום לא כדאי בעליל וכמעט שפסק לחלוטין. 
 
 
 
 
 
 
 
 
הסיבה השנייה היא האופנתיות (או ליתר דיוק: חוסר האופנתיות) של איסוף של ריהוט עתיק, אופנה שהייתה בשיאה אי שם בין 1970-1990 וכיום הפכה ללא רלבנטית. ריהוט עתיק נחשב כיום, לדבר ארכאי ולא רצוי בבתים ישראלים. תוסיפו על כך מדינה שאין בה בכלל חינוך לצרכנות תרבותית ומעצבי פנים שניזונים מטרנדים כשהם עצמם נטולי הבנה של אומנות ותרבות ומקדשים את עיצוב הפנים ה'נקי' ו'הלבן' שלא יכול להכיל ריהוט עתיק וקיבלתם שוק שדועך במהירות עד לגסיסה כמעט מוחלטת כיום.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גורם נוסף הוא שוק הנדל"ן שדחף רבים מבני שכבות העשירונים העליונים, מי שעד היום השיגה ידם לרכוש ריהוט עתיק, לעבור מבתים רחבי ידיים במושבים או ישובי יוקרה אל דירות קטנות מאד במגדלים של תל אביב, דירות שלא רק שקטנות בהרבה אלה גם ספונות זכוכית ומה שחשוב זה הנוף ולא פנים הבית. כל אלה לא רק שחדלו לקנות רהיטים תקופתיים עתיקים, אלה גם מכרו את הריהוט העתיק שכבר היה ברשותם, לפעמים מזה יותר משני דורות במשפחה. היצף זה עודד עוד יותר את ההיצע הרב שכבר היה במדינה ולא טרם לשמירה על רמות מחירים סבירות. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גם כניסתה של רשת הענק 'איקאה' טרפה את הקלפים, פתאום כולם רצו חדש וזול, והעדיפו ריהוט שגם אם יתכלה תוך מספר שנים, לא יכאב בכיס להחליפו, מאשר להשקיע בריהוט עתיק שילווה אותם לכל החיים. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ואולי המסמר האחרון בארון המתים שבתוכו נקבר (לעת עתה) שוק המסחר בריהוט עתיק הוא המיתון העמוק שהחל אי שם במפולת של 2008 ועד היום העולם לא ממש הצליח להחלץ ממנו.
ההאטה הכלכלית כמו שמכנים אותה מי שלא מוכנים לכנות את המשבר בשמו האמיתי - 'מיתון חריף ועמוק', יוקר המחייה, מיסוי כבד מאד ושחיקת כח הקנייה של מרבית שכבות הציבור במשק הישראלי, גם הם הביאו למצב בו הכסף הפנוי, הוסט מקנייה של אומנות ועתיקות, לעבר עזרה לילדים, למשכנתאות ולסגירה של המינוסים בבנק. 
 
 
כיום, למי שיש ריהוט עתיק, גם אם נדיר ואיכותי, ישנה בעיה למצוא לו קונים, גם במחיר נמוך, הביקוש כמעט אפסי, ההצע גדול מאד, ומספר הסוחרים ובעלי החנויות שעוסקים בתחום הולך ופוחת במהירות מבהילה. מה שמותיר את בעלי הריהוט הנפלא הזה חסרי אונים בבואם למכור אותם.
 
האם המצב הזה הולך להשתפר, כנראה שכן, מתי? אתם שואלים, ובכן, אני מניח שבעת פריחה ושגשוג כלכלי בעוד מספר שנים יזכה השוק כולו לעדנה, אבל עד אז, למי שכן מבקש לרכוש לעצמו פרטי ריהוט עתיק לבית או למשרד, יש כיום הזדמנות פז חד פעמית כמעט, להנות ממחירי ריצפה והצע אדיר ומגוון של רהיטים תקופתיים מכל הסוגים.
לאלה אני ממליץ לקנות. כי מכאן המחיר יכול רק לעלות. 
 
 
 
 
 
 
בפוסט זה מוצגים צילומים של רהיטים עתיקים שנמכרו בגלריה אגוזי בשנים האחרונות כשעוד עסקנו בזה, בתחילת שנת 2017 קיבלתי כבעל הגלריה החלטה עצובה להפסיק לעת עתה לקבל מלקוחות ריהוט עתיק למכירה בשל חוסר הכדאיות הכלכלי. לכן פוסט זה עבורי הוא מאין ספר זיכרונות לתקופה נהדרת של ריהוט עתיק מפואר, יפה ואיכותי שזכיתי למכור אצלי בגלריה אגוזי, ועד ל'תור הזהב' הבא של הריהוט העתיק בישראל, זה כנראה כל מה שישאר לי. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מאידך, אם אתם רוצים ללמוד להעריך רהיטים תקופתיים עתיקים, וללמוד מהמומחים המובילים בארץ, הערכה ושמאות של ריהוט עתיק, הירשמו עוד היום לקורס בהנחייתי ותהנו מקורס מרתק ומקצועי ללימודי הערכה אומנותית וכספית של עתיקות וחפצי אומנות לרבות רהיטים עתיקים, למידע נוסף על הקורס, לחצו על שורת הקישור הבאה:
 ללמוד על רהיטים עתיקים בקורס הערכת חפצים ורהיטים עתיקים בהנחיית יריב אגוזי 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בצילומים המצורפים לפוסט זה דוגמאות לחלק מפרטי הריהוט העתיק שנמכר בעבר בגלריה אגוזי תל אביב 03-5277282 (שלוחה 1 או 3)