איך לקנות ולמכור כלי כסף



 
 
 
 לרבים מאיתנו יש כלי כסף עתיק שעבר אלינו בירושה, סכו"ם כסף או מגש גדול, אגרטל או קומקום ישן, איך נדע מה שוויים האמיתי של פריטים אלו, האם הם בכלל עשויים כסף או רק מצופים כסף, מה גילם האמיתי והיכן נוכל לקבל עבורם את המחיר הטוב ביותר?
 
 
 
 
 
 

אם בעבר האפשרות הכמעט יחידה שעמדה לבעלי כלי כסף עתיקים שרצו לממש אותם הייתה לנסוע לשוק הפשפשים הקרוב ביפו או בחיפה ולעבור בין סוחרי העתיקות והאלטזעכן ולברר מי מהם יהיה מוכן לתת יותר עבור הפריטים, בשנים האחרונות, עם צמיחתם של בתי המכירות הפומביות הגדולים, ישנה האפשרות למסור את הפריטים למכירה פומבית ובכך למקסם את המחיר שיושג עבורם.
 
 
 
 

בבתי המכירות הגדולים הפועלים כיום בישראל, ניתן (בתיאום מראש) להביא את החפצים העתיקים שברצונכם למכור, לקבל במקום הערכה חינם ממומחה לתחום ולהחליט במקום אם להשאירם לצורך מכירתם במכירה הפומבית הבאה שיקיים בית המכירות. המומחה של בית המכירות יציע מחיר התחלתי מומלץ, מה שמכונה בהגה המקצועית 'מחיר הגנה' או מחיר מינימום' שמתחת למחיר הזה אסור לבית המכירות למכור את הפריט ובמקביל ינקוב המומחה במחיר ההערכה הגבוה שיצויין בגוף הקטלוג שילווה את המכירה הפומבית, הערכה המשקפת את ערך הכינון המלא בחנות או לצרכי ביטוח. חשוב תמיד לזכור שבשל העובדה שבית המכירות הפומביות גובה עמלה מבעל הפריט רק אם יצליח למכור אותו והעמלה תגבה באחוזים ממחיר המכירה הסופי, האינטרס של בית המכירות שזור בזה של בעל הפריט המוכר אותו ולכן מומלץ להתחשב בדעתו המקצועית של מומחה הבית - הוא תמיד נמצא בצד של המוכר.
 
 
 
 
 
 

ערכם של כלי כסף נקבע על סמך שורה ארוכה של פרמטרים שונים כגון: אחוז הכסף ממנו עשוי הפריט (כלי כסף יוצרו במגוון גדול של ריכוזי כסף, מ70% ועד 98%) ויש כמובן כלים שרק צופו בכסף וגם הם נבדלים זה מזה בסוג הציפוי ובאיכותו), פרמטרים נוספים שישפיעו על מחירי הפריטים יהיו גיל הפריט, איכותו, יעודו המקורי (כלי לנוי או לשימוש יומיומי), מצבו או רמת התיקון שבוצעה בו בעבר, גודלו, רמת ואופי העיטור שמעטר אותו והסגנון האומנותי או התקופה אליה הוא משוייך, שם הצורף או היצרן שחתום עליו ועוד...
 
 
 
 
 
 

מדינת ישראל כמדינת הגירה זה שנים רבות מהווה ריכוז מגוון מאד של חפצים ישנים ועתיקים עשויים כסף או מצופים כסף, שהובאו מכל כנפות תבל, חלקם כזיכרון לבית אבא בגולה או כשרידים לעושר החפצי שהיה מנת חלקם של יהודים רבים עד מלחמת העולם השנייה וחלקם נרכשו החל משנות החמישים על ידי ישראלים שתיירו בעולם או עלו ארצה יחד עם תכולת ביתם.
 
 
 
 
 
 

גלריה אגוזי בתל-אביב פועלת גם כבית מכירות פומביות המקיים בכל שנה 24 מכירות פומביות גדולות בהן מוצעים בכל שנה מעל 35,000 חפצי אומנות, עתיקות ותכשיטים.
אם יש ברשותכם כלי כסף ישנים ועתיקים או אפילו כלים מצופים בכסף שברצונכם למכור, נשמח לתאם פגישת הערכה חינם אצלנו בגלריה, בטלפון: 03-5277282
 
 
 
 
 
 

בגלריה אגוזי פועל בית ספר ללימודי הערכה ושמאות של חפצי אומנות, עתיקות ותכשיטים לרבות הערכה ושמאות של כלי כסף וכלים ממתכות לא אצילות כגון פיוטר, נחושת פליז ועוד, אם ברצונכם להרחיב את ידיעותיכם המקצועיות בתחומים אלה ואחרים, תוכלו לעשות זאת במגוון קורסי בסיס וקורסי המשך (למתקדמים) הנפתחים בכל שנה בבית הספר - פרטים על כל הקורסים ניתן למצוא בלחיצה על שורת הקישור הבאה:    http://www.egozigallery.com/%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8/%D7%90%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8
 
 
 
 
 
 
 
 רצוי לתאם מראש הבאת חפצים להערכה בגלריה: 03-5277282
 
 
 
 
 
 
 
 בצילום חלקי מערכת סכו"ם עתיקה ואיכותית עשויה כסף (נמכרה בגלריה אגוזי תל אביב).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 בצילומים כלי כסף עתיקים שנמכרו בגלריה אגוזי תל אביב